Dialog cu Părintele Constantin Coman: 
–
 Părinte, vedem în jurul nostru tot mai multe neînţelegeri în viaţa de 
familie și divorţuri. Din ce cauză credeţi că s-a ajuns aici? Și rata 
divorţurilor crește, crește cu fiecare an; în România, cel puţin, cu 5 
procente pe an.
– Eu cred că, pe
 de o parte, sunt responsabili unii factori externi, care ţin de 
contextul istoric, de vremuri, de societate, de cultură – și sigur că nu
 e cazul să stăruim foarte mult asupra caracteristicilor vremii noastre 
și a culturii dominante, pentru că aceste aspecte sunt accesibile 
tuturor. E multă slobozenie, mult liberalism… Desfiinţarea graniţelor 
aduce cu sine și o înstrăinare, adică „șansa” omului să se piardă, să se
 facă „nevăzut”, să nu mai fie membrul unei societăţi cât de cât 
închise, care este vizibilă. Și omul, când se pierde, se dezleagă la 
foarte multe lucruri, la foarte multe neputinţe… După aceea, este 
dominanta aceasta a individualismului, a drepturilor omului. Sunt 
excitate la maximum ispitele omului, spre a-și împlini cele mai 
necuviincioase și ascunse porniri. Sigur, ispitele au existat 
dintotdeauna, dar în vremurile noastre sunt exacerbate și datorită 
acestui mondialism, datorită mijloacelor de comunicare în masă și, în 
mod special, a Internetului, care a pătruns și în „cămara ascunsă” a 
fiecăruia dintre noi. Niciodată nu s-a mai întâmplat un asemenea lucru 
până acum: ca omul, în intimitatea lui cea mai adâncă, în singurătatea 
lui, să aibă acces la tot spectacolul acesta pornografic, smintitor și 
incitator și distrugător. Acesta este, cred, un alt factor extrem de 
destructiv și o foarte mare biruinţă a vrăjmașului.
„Criza familiei este o criză a persoanei”
Dar
 factorul determinant este, în cele din urmă, omul însuși, lăuntrul lui.
 Bătălia cea mare se dă înlăuntru. Și situaţia familiilor sau, cum 
spuneaţi, evidenţa creșterii divorţurilor se datorează crizei persoanei.
 Deci, criza familiei este o criză a persoanei. Am această convingere și
 pentru faptul că, iată, Evanghelia Mântuitorului Hristos nu mizează pe 
instituţia familiei – miza majoră este persoana. Mântuitorul Hristos 
Însuși nu e preocupat de problema familiei, cum de altfel nu e preocupat
 de nici o altă instituţie, nici de societăţi, nici de asociaţii, nici 
de fundaţii, nici de organizări. E preocupat de persoana umană, pe care o
 cheamă să se așeze onest în faţa lui Dumnezeu și în faţa celorlalţi.
Și
 așezarea sănătoasă și corectă în faţa lui Dumnezeu și a celorlalţi îl 
transformă pe om într-o persoană conștientă de sine și responsabilă. 
Prin urmare, cultivarea persoanei ar genera o familie sănătoasă, tot la 
fel cum criza persoanei generează criza familiei, ca și orice altă criză
 – pentru că nu numai criza familiei o constatăm, iată, ci și criza 
„familiilor” mai mari, a comunităţilor rurale, a comunităţilor 
parohiale, criza neamului, a conștiinţei de neam etc. Dar, sigur, 
familia nu se confundă cu ele, e un așezământ absolut special, care ţine
 de datul uman, de creaţia lui Dumnezeu.
Prin
 urmare, dacă am vrea să abordăm cu oarecare seriozitate situaţia, 
investiţia majoră trebuie făcută în direcţia conștientizării persoanei. 
Este o foarte mare amăgire să credem că situaţia noastră este dependentă
 la modul absolut de factorii exteriori (de familia care ne-a crescut, 
de educaţie, de școală, de grădiniţă, de Biserică, de stat, de vremuri).
 Copleșiţi de astfel de convingeri, nu ne mai angajăm într-un efort 
personal pentru cultivarea virtuţilor, cum spun Părinţii, și pentru 
lupta împotriva patimilor. Pentru că, dacă omul este dezechilibrat din 
punctul acesta de vedere – al stăpânirii propriilor instincte primare – 
va intra în familie nepregătit și vulnerabil, în consecinţă familia lui 
nu va avea foarte multe șanse. Un călugăr bun ar fi și un foarte bun 
familist, după cum și un familist bun ar fi și un foarte bun călugăr, în
 sensul investiţiei pe care o face cineva în propria sa pregătire.
Oamenii
 intră în familie foarte nepregătiţi, mai ales în ceea ce privește 
stăpânirea de sine și conștiinţa de sine. Eu le spun: „Fraţilor, familia
 înseamnă însoţirea bărbatului cu femeia, și ca să te însoţești la un 
grad avansat de conștiinţă de sine, trebuie să ai conștiinţa, tu, 
bărbatul, a firii bărbătești, foarte adâncă și foarte completă – și tu, 
femeia, să ai conștiinţa de sine a firii femeiești”. Or, eu fac teste la
 spovedanie, și făceam și la facultate, și am văzut că mai nimeni nu 
poate să-și descrie propria fire, să spună cam care ar fi trăsăturile 
caracteristice specifice firii bărbătești – dincolo de anatomie, se 
înţelege, că anatomia este vizibilă, dar firea bărbătească nu se 
epuizează la anatomie – și cum îţi definești firea femeiască.
Și,
 pasul următor: dacă există o specificitate a firii, care e evidentă, 
trebuie să existe și o vocaţie specifică, care decurge din fire. Este o 
lipsă de preocupare aproape totală asupra acestui subiect. Oamenii nu se
 adâncesc, nu se așază în propria fire – ăsta e un cuvânt pe care l-am 
găsit a fi foarte potrivit. Și, ca să meargă însoţirea, bărbatul trebuie
 să fie foarte bărbat, să aibă o conștiinţă deplină a bărbăţiei lui, și 
femeia să fie foarte femeie, să aibă o conștiinţă a feminităţii ei. 
Fiecare să-și activeze firea – căci, dacă se amestecă firile, dacă sunt 
sub presiunea decadenţelor, a ispitelor, a patimilor, a degradărilor, 
evident că însoţirea este condamnată. De aceea spun că investiţia 
majoră, ca și responsabilitatea, de altfel, revine subiectului personal,
 cel ce este conștient de sine.
„Te întâlneşti cu un «zid», după cum tu însuţi poţi să fii «zid»pentru altcineva”
– Haideţi să adâncim puţin ce înseamnă o „relaţie personală”. Oamenii nu mai știu ce înseamnă „persoană”.
–
 De ce nu mai știu? Pentru că nu reflectează și nu se adâncesc, nu se 
întorc spre ei înșiși pentru a vedea ce înseamnă „eu” ca prezenţă 
personală. Când zic persoană, numesc un subiect uman cu conștiinţă de 
sine. Când are cineva conștiinţa sinelui înseamnă că are conștiinţa 
faptului că există în faţa cuiva, că există în dialog cu cineva, că 
există în dialog cu persoanele din jur, în dialog cu lumea 
înconjurătoare și, sigur, în dialog cu Bunul Dumnezeu. Dialog însemnând 
nu statul de vorbă, ci relaţia ca atare, care începe de la simpla 
comunicare și este chemată să ajungă la plinătatea însoţirii în 
dragoste.
Deci o persoană este un 
subiect uman conştient de această postură a sa. Întâi de toate, 
conștient de bogăţia propriei sale existenţe.
Sigur,
 o persoană matură ar trebui să fie conștientă atât de darurile, cât și 
de slăbiciunile propriei firi: sunt neputinţe și daruri ale firii 
omenești în genere, dar sunt și daruri specifice, ca și slăbiciuni 
specifice. O persoană matură trebuie să fie conștientă de aceste 
lucruri, ca să-și lucreze darurile și să-și plinească slăbiciunile, 
să-și întărească lupta împotriva pornirilor nefirești, obscure uneori, 
decadente, din lăuntru – lupta împotriva păcatului, dacă vreţi. Cum le 
vei putea săvârși dacă n-ai conştiinţa acestor lucruri, dacă îl întrebi 
pe celălalt la spovedit și nu are conștiinţa sinelui, nu se poate 
exprima pe sine, nici n-a încercat să se citească pe sine cât mai adânc –
 să-și sondeze duhul, cum se spune, adică nivelul cel mai ascuns al 
intenţiilor, al pornirilor, să vezi ce iese din lăuntrul tău, înspre ce 
ești împins din adânc, spre ce aspiri, ce te atrage, ce-ţi place și ce 
nu-ţi place, și din ce pricini?…
Mulţi
 tineri sunt absolut anulaţi de exterior. Pe de o parte, trăiesc 
exclusiv în afara lor, risipiţi în spectacolul divers al lumii, iar pe 
de altă parte sunt desfiinţaţi de autoritatea părinţilor, de autoritatea
 școlii, de autoritatea legii, a învăţăturii și așa mai departe, și nu 
se mai îndreaptă asupra lor, nu mai au reflexul deciziei personale 
ieșite din lumea lor lăuntrică. Sunt niște oameni care se conformează 
unor lucruri exterioare, care caută răspunsul în afară, la diferite 
autorităţi. Sigur, ne conformăm unui lucru exterior, dar având 
conștiinţa de sine în raportarea la lucrul respectiv. Și asta, după 
părerea mea, este o foarte mare lipsă a exerciţiului adâncirii omului în
 propria fire: să-și asume, și bărbatul, și femeia, conștiinţa de sine 
specifică. Aceasta înseamnă persoană. „Duhul omului”, spune Sfântul 
Apostol Pavel, „cunoaște cel mai bine ale omului” Corinteni 2:11. Duhul 
omului – și acel duh al omului eu spun că este recapitularea aceasta a 
conștiinţei personale, conștiinţa de sine, care ar trebui să te pătrundă
 până la ultima moleculă.
Eu asimilez
 acest lucru cu trezvia despre care vorbesc Părinţii niptici – exact cu 
această zonă de trezire a conștiinţei de sine, care este o trezire a 
duhului personal și care se manifestă în capacitatea tot mai sporită a 
omului de participare la realitate, de participare la întâlnire. Te 
întâlnești cu cineva, și vezi că vine dinspre el o anumită energie, o 
anumită iradiere personală, și te întâlnești cu altcineva care este 
stană de piatră, nu transmite nimic. Te întâlnești cu un „zid”, după cum
 tu însuţi poţi să fii „zid” pentru altcineva. Ei, această problemă este
 esenţială pentru însoţirea bărbatului cu femeia, ca și pentru însoţirea
 și întâlnirea oamenilor, pentru că dacă nu sunt niște oameni care să 
aibă o anumită trezire lăuntrică, nu funcţionează, sau funcţionează doar
 la un nivel semi-inconștient, se limitează la nevoile impersonale, 
trupești, ale instinctelor – de foame, de ajutor, de reproducere și așa 
mai departe – și asta nu poate să ţină foarte mult, nu poate să fie 
satisfăcător nici pentru unul, nici pentru celălalt.
De
 aceea oamenii ajung foarte repede la silnicie, le e silă unul de 
celălalt. E greu să-l duci pe celălalt dacă nu ai o participare la 
întâlnirea cu el. Deci, întâi de toate – taina persoanei, care după 
părerea mea este la baza oricărei însoţiri, de aceea eu mă „cantonez” în
 atitudinea Mântuitorului Hristos, Care nu e preocupat de instituţii, ci
 e preocupat de persoana umană, și cred că acolo este și cauza tuturor 
neputinţelor și relelor de la toate nivelurile existenţei umane, după 
cum acolo ar fi și soluţia pentru recuperarea tuturor.
„Vedem foarte clar că femeia înseamnă ceva, şi bărbatul înseamnă altceva”
– Ce ar însemna, de fapt, o relaţie bună cu celălalt, o raportare sănătoasă la celălalt în viaţa de familie?
–
 Eu cred că esenţial este ca fiecare să-și asume specificul vocaţiei, și
 respectiv al contribuţiei la această însoţire. Bărbatul pe cea 
bărbătească, cum spuneam, și femeia pe cea femeiască. De ce spun asta? 
Pentru că s-a anulat această mentalitate, s-a anulat această perspectivă
 cum că ar exista ceva specific – deși vedem foarte clar, cu ochii 
liberi, fără lentile și fără lupă, că femeia înseamnă ceva, și bărbatul 
înseamnă altceva. De la cum arată, cum privește, cum zâmbește, cum 
vorbește, și până la ultima moleculă intimă dintr-însa, femeia este 
altfel, și bărbatul este altfel – de unde logica cea mai simplă ne-ar 
obliga să extragem un anume specific al firii femeiești și un anume 
specific al firii bărbătești. Deci, dacă am cădea de acord asupra 
acestui lucru, asta ar fi condiţia esenţială ca să pună un început bun: 
să-și asume această specificitate a firii și a vocaţiilor.
„Bărbatul are darul stăpânirii, iar femeia are darul supunerii”
– Acuma, în ce-ar consta această specificitate?
–
 Am convingerea asta, după foarte multă experienţă și analiză pe care o 
fac – de mic copil am avut această curiozitate, dacă vreţi, să văd cum 
sunt lucrurile, și de ce funcţionează așa și nu funcţionează altfel, sau
 de ce nu funcţionează când ar trebui să funcţioneze, și am în mintea 
mea familii fără de număr, începând cu familia părinţilor mei, fraţilor 
mei, vecinilor și așa mai departe, până am ajuns, iată, ca preot 
duhovnic, să am zeci sau poate sute de familii la spovedanie – am ajuns 
la concluzia că există o vocaţie, o contribuţie, așadar, specific 
bărbătească, care ar consta în asumarea conducerii, să zicem, sau a 
responsabilităţii. Eu zic că bărbatul are darul stăpânirii – dar 
stăpânire nu în sensul tiraniei, nu în sens lumesc, ci în sensul în 
care, în firea lui, are darul stăpânirii de sine mai accentuat decât 
femeia (din păcate însă nu se lucrează, asta e altă problemă), acesta 
fiind motivul pentru care femeia vine spre el, caută un sprijin în el, 
nădăjduind că este stăpân pe situaţie. Dar de cele mai multe ori, 
bărbatul, din păcate, dezamăgește așteptările femeii, pentru că nu și-a 
lucrat și nu-și activează darul stăpânirii de sine. Cred însă că aceasta
 e vocaţia specifică a bărbatului. Iar vocaţia specifică femeii este 
aceea de a se supune bărbatului. Femeia are în fire darul supunerii. E 
un mare dar și presupune multă putere. Nu este un lucru ușor să se 
supună, să intre în ascultare de bărbat.
Așadar,
 când sunt doi, ca și la mănăstire, nu pot fi două capete (bicefalie!), 
trebuie să fie un cap. Și acela este bărbatul, cum spune Sfântul Apostol
 Pavel: „capul femeii este bărbatul”. Zice mai departe: „capul 
bărbatului este Hristos”  Corinteni 11:3 și așa mai departe. Eu am făcut
 experienţa asta la Sfântul Munte, stând cu părinţi: am văzut că acolo 
unde sunt doi sau mai mulţi, trebuie să fie un singur cap – în sensul că
 respectivul își asumă responsabilitatea gestionării treburilor 
comunităţii respective, iar ceilalţi se supun, fac ascultare. Chestiunea
 aceasta, în ceea ce privește bărbatul și femeia, ţine de fire. La 
monahism nu ţine de fire. Eu cred că bărbatul e chemat să stăpânească, 
în sensul curat, frumos al lucrurilor, să gestioneze lucrurile, să aibă 
responsabilitatea, să conducă, iar femeia este chemată să intre în 
ascultarea bărbatului. Acolo unde se realizează lucrul acesta, deodată 
se așază pacea, bucuria, și dispare tensiunea, pentru că se împlinesc 
cele două firi în ceea ce au specific.
– Pe bărbat îl odihnește ca femeia să fie femeie, și pe femeie o odihnește ca bărbatul să fie bărbat.
–
 Dar bărbatul are ispita abdicării de la această vocaţie, pentru că este
 greu a conduce. A avea responsabilitate este cel mai greu lucru. Tu 
trebuie să decizi – sigur, nu decizi în mod arbitrar, nu decizi abuziv, 
nu decizi egocentric, decizi ţinând seama și de celălalt. Cea mai înaltă
 formă și suportul cel mai firesc al deciziei tale este dragostea pentru
 celălalt. Prin urmare, în decizia ta ar trebui să se manifeste 
jertfelnic ia ta pentru celălalt, dar asta nu înseamnă că nu e a ta 
decizia. Și femeia ar obţine exact ceea ce își dorește dânsa, la măsură 
mult mai mare, ca dar din partea bărbatului, nu ca revendicare din 
partea dânsei. În felul acesta s-ar realiza dragostea, că bărbatul se 
jertfește pe sine atunci când decide – nu decide în interes propriu, 
egocentric, ci decide din dragoste pentru femeie – și ar decide ca dar 
pentru femeie, și femeia ar primi darul, ar primi mai mult decât ar 
obţine dânsa prin revendicări, prin cicăleli, prin certuri. Dar 
bărbatul, ca să fie la acest nivel, ca să fie o persoană matură, 
iubitoare, și să își asume decizia și responsabilitatea, trebuie să fie 
foarte îmbunătăţit, foarte matur – ceea ce rar se întâmplă.
– Să fie stăpân pe sine, înfrânat.
–
 Exact. Forma cea mai vulnerabilă în care bărbatul își manifestă 
nestăpânirea de sine este cea a trupului, evident în relaţia cu soţia sa
 – și atunci soţia, care așteaptă de la dânsul un bărbat stăpân de sine,
 constată că este foarte nestăpânit pe propriul său imbold trupesc. Aici
 bărbatul pierde examenul în faţa femeii și a soţiei sale, și nu mai e 
credibil. Femeia își exprimă lucrul acesta sau nu și-l exprimă, îl 
conștientizează sau nu-l conștientizează – dar, în adânc, el nu mai are 
suport în faţa dânsei, nu mai este bărbatul pe care îl aștepta, stăpân 
pe sine, pentru că, iată, la un capitol foarte vulnerabil, dânsul pierde
 examen după examen, acela al nestăpânirii trupești.
Eu
 vă spun nu din cărţi, vă spun din experienţa spovedaniei. Bărbatul care
 nu are stăpânirea de sine trupească – sigur, ne referim la relaţia 
trupească cu femeia, dar și cel care e biruit de lăcomia pântecelui, 
care e biruit de somn, și de toate celelalte – face dovada în faţa 
femeii sale că este un om neîmplinit, și devine și pricina decăderii 
femeii sale.
– Ea își pierde respectul faţă de el.
– Își pierde respectul, preţuirea… Nu poţi să iubești ceea ce nu preţuiești. Dar nici nu poţi să preţuiești ceea ce nu are preţ.
„Vrei să fii fericită? Ţi-e drag băiatul ăsta?”
Acum,
 să revenim la ispita femeii. Chemarea femeii este să asculte de bărbat,
 iar ispita ei este să nu asculte de bărbat – și o vedem la tot pasul. 
Și, dacă mai este și încurajată de această neputinţă a bărbatului, 
atunci femeia, de cele mai multe ori, paradoxal, se instalează la 
conducere cu propriile instrumente femeiești: cu mintea ei, cu intuiţia 
ei, cu ispitele ei – se instalează, și astfel se produce cea mai 
degradantă și distrugătoare, vătămătoare răsturnare. Femeia, în loc să 
fie în ascultare, este la conducere – și bărbatul, în loc să fie la 
conducere, este în supunere. Este un tablou dizgraţios și pentru bărbat,
 și pentru femeie. Nici femeia nu-și va iubi bărbatul supus, nici 
bărbatul nu-și va iubi femeia care e la conducere. Asta este lege! 
Vizibil cu ochii liberi… Pentru că este nefiresc, este răsturnarea 
firilor, și este evidentă căderea amândurora.
Eu
 le spun acest lucru când îi văd cum calcă, când vin ei, înainte de-a se
 căsători, bărbatul cu femeia. Vine ea, și începe să vorbească înaintea 
lui, calcă cu doi pași înaintea dânsului, și imediat îţi dai seama că 
există acest risc. Am spus multor fete: „Fii atentă! Vrei să fii 
fericită? Ţi-e drag băiatul ăsta?” „Da!” „Nu mai vorbi tu înaintea lui! 
Fă numai lucrul ăsta și-ţi va fi bine!”. Ca la Pateric. Aţi văzut la 
Pateric? Un singur lucru spun Părinţii. „Ce să fac să mă mântuiesc?” 
Zice: „Să taci” sau: „Să mănânci jumate de pâine” – lucruri 
simple-simple, dar care așază tot universul existenţei umane. Le spun: 
„Să nu mai vorbești înaintea lui în nici o împrejurare!”. Am avut 
satisfacţia să văd că se împlinește lucrul acesta în anumite cazuri, 
foarte rare, ce-i drept.
Deci femeia,
 dacă s-ar așeza în firea și în ascultarea ei, l-ar determina și pe 
bărbat să se așeze în firea lui. Iar dacă ar fi să enumerăm 
slăbiciunile, vulnerabilităţile bărbatului, dominanta este comoditatea. 
Comoditatea înseamnă abdicarea de la responsabilitatea conducerii. Ca să
 conduci, trebuie să veghezi, trebuie să fii treaz permanent, pentru că 
tu ești la timonă, tu ești la conducere, conduci o casă, conduci o 
familie, cu copii, cu responsabilităţi, și unde te duci, trebuie să fii 
treaz. Deci ispita lui este comoditatea. Ispita femeii este 
hiperactivitatea. Tocmai pentru că ea ar trebui să fie în ascultare…
– Și ea se îmbolnăvește nervos.
–
 Și ea se îmbolnăvește nervos, și el bine-înţeles se îmbolnăvește de 
prea mult stat, și de abdicare de la responsabilitate. Asta este cheia, 
după părerea mea. Sigur că este o situaţie greu de atins, dar dacă nu 
plecăm de la datele concrete și elementare ale problemei, nu ajungem 
nicăieri. Nu o să ajungă nici bărbatul la o măsură a deplinătăţii, nici 
femeia la o măsură a deplinătăţii. De aceea suntem chemaţi să ne ajutăm 
reciproc. Cum ne ajutăm reciproc? Tu, să-ţi ajuţi femeia să se așeze în 
postura ei, de femeie supusă bărbatului său, și femeia să-și ajute 
bărbatul să se așeze în postura lui, de responsabil cu tot ceea ce se 
întâmplă cu femeia și familia lui.
„Lasă-l să decidă! Aşa îl provoci”
Femeia
 își poate ajuta bărbatul insistând pe ascultare, pe supunere, cum 
spuneam. Lasă-l să decidă! Așa îl provoci. Lasă-i responsabilităţile pe 
umerii lui, nu te înfige tu înainte! E mai nerăbdătoare femeia, e mai 
vioaie, e mai iute. Are și darul treburilor, că femeile sunt cu 
treburile în casă, trebuie să le facă; dacă nu e harnică, a terminat. 
Trebuie să facă copii, trebuie să facă curăţenie, trebuie să se mai ducă
 și la serviciu, o serie întreagă de lucruri – dar îi lipsește 
perspectiva globală și cuprinzătoare, care ţine de darul stăpânirii. Ca 
să stăpânești trebuie să ai o perspectivă a întregului. Punctul meu de 
vedere – pentru care, probabil, doamnele o să mă înjure – este că femeia
 nu are această perspectivă a întregului. Are numai perspectiva părţii, a
 intervalului. De aceea ea stă cu tot sufletul aici, dar nu vede 
întotdeauna punctul de la care a plecat, și nici capătul unde trebuie să
 meargă. Aceasta este a bărbatului, unde duce corabia și unde ar trebui 
să ducă familia.
– Rolul 
timonierului și al celui care lucrează undeva la motoare: motorul merge,
 dar corabia, dacă nu e călăuzită unde trebuie, se duce în stâncă.
Firea
 bărbatului este ușor mai contemplativă, de aceea nu e atât de activă – 
iar firea femeiască este mai puţin contemplativă și ușor mai activă, mai
 lucrătoare. Eu le spun mereu: „Măi, bărbatul ţi se pare că stă degeaba,
 dar el nu stă degeaba. El gândește, reflectează, prelucrează datele”. 
„Dar vine și se așază și stă degeaba!”, zice femeia. „Nu stă degeaba, ci
 se detașează, se ridică deasupra lucrurilor pentru a vedea unde conduc.
 Viziunea de ansamblu este în sarcina bărbatului”. Îmi aduc aminte că 
spunea cineva: „Cum, Părinte, dacă eu văd că el nu face, pun eu mâna și 
fac!”. „Ai să faci, dar ai să faci ca femeie!”. S-a simţit ofensată. „Vă
 dau un exemplu”, zice, „aveam o căsuţă la ţară, și ploua prin acoperiș,
 și el nu făcea nimic!”. „Și ce-ai făcut tu?”. „Păi”, zice, „m-am urcat 
pe casă, să astup acolo!”. „Vezi, ai făcut lucrul ca o femeie! Dar 
bărbatul, cum făcea?… Bărbatul aducea un meșter!”, zic și eu, poate 
glumind, și așa, ca să stârnim un pic lucrurile.
Aceasta
 este o mare problemă, însă nu prea realizăm această măsură, mai 
nicăieri. Nici un bărbat nu e atât de împlinit cum spuneam, nici o 
femeie. Dar trebuie măcar să conștientizăm lucrurile acestea, și 
întrucât ne-am însoţit pentru că ne iubim și ca să fim solidari, să ne 
întrajutorăm – atunci să ne ajutăm la acest capitol unul pe altul. Eu să
 o ajut pe ea să se așeze în feminitatea ei, și ea să mă ajute pe mine 
să mă așez în bărbăţia mea. Deci aceasta e o a doua premisă 
fundamentală: voinţa de a ne ajuta reciproc. Aici este cel mai 
substanţial ajutor, să-l ajuţi pe fiecare să se așeze: în firea 
bărbătească pe bărbat, și în firea femeiască pe femeie.
–
 Părinte, credeți că întărind viaţa de familie se poate vorbi despre 
posibilitatea unei creșteri duhovnicești mai ușoare? Sau creșterea 
duhovnicească ar fi cea care întărește și dă stabilitate vieţii de 
familie?
– Reciproc. Sigur, un 
om duhovnicesc, cu adevărat duhovnicesc, are mare capacitate de dragoste
 și de jertfelnicie, acestea fiind și premisele fundamentale ale 
însoţirii bărbatului cu femeia, și ale oricărei însoțiri. După cum și 
exerciţiul familiei este calea cea mai propice pentru înaintare 
duhovnicească, pentru îmbunătăţire. Dacă cu soţul tău sau cu soţia ta nu
 faci exerciţiul iubirii, al jertfelniciei, al răbdării, al 
solidarităţii, al înţelegerii, al blândeţii – cu cine altcineva?… E și 
marea provocare, după părerea mea: cine cade la acest examen se amăgește
 cum că poate să ia altul, pentru că porunca Mântuitorului este să-l 
iubim pe aproapele, iar aproapele e cel de lângă noi. Cel mai aproape om
 de lângă noi e soţul sau soţia, evident. De aceea este și foarte greu. 
De la distanţă „putem” să iubim oamenii, doar pe cei de aproape nu-i 
putem iubi. Asta e marea problemă care devoalează ipocrizia omului. În 
omul cel de aproape, care-ţi suflă în ceafă 24 de ore din 24, te 
descoperi cu putinţele și neputinţele tale. Și celălalt de asemenea.
„Să fim una – şi tu cu femeia ta, şi femeia ta cu tine”
Problema
 fundamentală a însoţirii celor doi, care este?… Problema fundamentală a
 însoţirii este să-l simţi pe celălalt că e cu tine, că se alipește de 
tine. Nu numai cu trupul. Să fim una – și tu cu femeia ta, și femeia ta 
cu tine. Femeia ta să simtă că te preocupă, că ai grijă, că gândești la 
ea, că ești atent, că e în prim-planul preocupărilor tale. Când a simţit
 asta femeia, e cucerită! Iar bărbatul să simtă că femeia i se 
dăruiește, că îl odihnește, că se duce cu tot sufletul spre el.
Eu
 vă spun, și o spun crud, direct și tranșant: bărbatul prinde aripi când
 are din partea femeii căldură și afectivitate. Prinde aripi! Suflet, 
entuziasm. Răstoarnă lumea când femeia i se dăruiește nu numai trupește,
 cum crede dânsa. Femeia are impresia că bărbatul e obsedat de trup. Am 
ajuns la concluzia că obsesia bărbatului faţă de trup nu este, de fapt, 
obsesie faţă de trup, ci este expresia frustării că nu i se dăruiește 
femeia. Nu trupul – ea! Bărbatul vrea să simtă că femeia este a lui, și 
dacă femeia nu i se dăruiește, atunci el repetă obsesiv întâlnirea 
trupească, amăgindu-se că trupul este dovada că i se dă femeia. Dar 
femeia nu i se dă – îi dă trupul și pe ea nu se dă. Odată cu trecerea 
timpului îmi dau seama că aceasta este una din problemele care răstoarnă
 cele mai multe căsnicii: relaţia trupească, dacă nu e bine gestionată.
– Dar nu din cauza ei…
–
 Nu din cauza ei, evident. Când zic „relaţia trupească” nu mă refer la 
„performanţa tehnică”, ci la faptul că aceasta trebuie să-și aibă locul 
ei bine definit în legătura celor doi, nu să se substituie legăturii 
propriu-zise. La un moment dat, ea devine un substitut, recapitulează 
relaţia aproape în întregimea ei.
Eu 
le spun femeilor, fetelor tinere care se plâng de această ofensivă 
trupească a bărbatului: „Fiţi atente, la voi este soluţia! Sunt o mie și
 una de alte modalităţi, prilejuri, mijloace de-a vă dărui bărbatului – 
faceţi-o altfel!”. Și se va micșora această ofensivă trupească a 
bărbatului spre femeie. Pentru că bărbatul, paradoxal, deși mai 
contemplativ, este mai atașat trupului, iar femeia, deși mai 
făptuitoare, este mai idealistă.
Am 
întâlnit și situaţii alienate, desigur, când femeia nu poate ieși 
dintr-o reverie, dintr-o zonă idealistă, utopică. Nu poate coborî la 
întâlnirea concretă cu propriul bărbat, ci este numai acolo, în zona 
unui ideal de bărbat, unui portret-robot. De aceea, când se atinge de 
epiderma bărbatului, e neplăcut surprinsă. De altfel, poate una din 
cauzele pentru care există și o criză a neînsoţirii – fete care rămân 
singure – este și aceasta: fetele își creează un portret-robot, un 
bărbat ideal în minte, și nu pot coborî în real. Eu le spun insistent: 
„Măi, bărbatul care e în mintea ta e frumos, dar nu există. Iar cel  
care există e urât, dar există!”. Deci trebuie să alegi între aceste 
două alternative: un frumos care nu există și un urât care există. Unele
 vor să rămână cu frumosul din minte, și acolo se produce un foarte mare
 conflict. Lucrul acesta se poate întâmpla și bărbatului, dar mai rar.
„E a mea, pot să fac – e obligată!”
–
 Aș mai insista pe un aspect, anume că tinerii intră în viaţa de 
familie, se căsătoresc – ea devine a lui, el devine al ei – și apare un 
fel de depreciere a celuilalt, în sensul că nu i se mai acordă atenţia, 
delicateţea și respectul ca unei persoane de care vrei să te apropii. De
 aici se degradează foarte mult relaţia: celălalt nu mai reprezintă 
„ceva” pentru tine…
– Știţi ce 
am constatat? Este ceea ce constată aproape toată lumea, de fapt – nu-i 
nici o noutate. Este efectul negativ al oficializării relaţiei, care 
pentru cei doi sună a lucru garantat, a obligaţie – și când am intrat în
 termenii aceștia, deja relaţia este puternic afectată. „E a mea, pot să
 fac – e obligată!” „E al meu, pot să fac cu el – e obligat!”. Acești 
termeni ai obligativităţii și ai lucrului garantat, asigurat de 
semnătură și de slujba de la biserică, viciază fantastic relaţia. Mai 
este și un alt aspect, care ține de psihologia umană decadentă. Ceea ce 
dorești și nu ai este mai prețios decât ceea ce ai dobândit deja. Aici 
ar trebui ca cei doi să înțeleagă faptul că celălalt nu este un obiect 
care devine al tău, ci este o persoană liberă – și rămâne liberă! -, 
care ți se dăruiește dacă vrea.
În 
fond și la urma urmei, e tot o confuzie la nivelul înţelegerii și 
conștientizării lucrurilor – pentru că, iată, persoana umană a fost 
făcută de Dumnezeu liberă, nu o poate constrânge nici o instituţie, 
nimic, nici cea mai sfântă!
– Nici Dumnezeu nu o constrânge!
–
 Nici Dumnezeu nu o constrânge! De aceea spune Sfântul Apostol Pavel 
repetat: „Toate îmi sunt îngăduite” – dar traducerea mai exactă este 
„toate îmi sunt în putere”. Nu „în putere” ca autoritate, ci ca 
posibilitate! Asta înseamnă proclamarea suveranităţii după chipul lui 
Dumnezeu. Omul e suveran. E chemat să fie suveran. Oamenii cred că, dacă
 se propovăduiește această suveranitate, riscăm libertinajul – nu! 
Conștiinţa suveranităţii îi naște omului conștiinţa responsabilităţii: 
„toate îmi sunt îngăduite, dar nu toate îmi sunt de folos” 1 Corinteni 
6:12. Toate îmi sunt îngăduite, dar nu toate mă zidesc, unele mă distrug
 – prin urmare, nu voi face lucruri care mă distrug.
Ei
 bine, din păcate, în mentalul nostru, lucru- rile acestea, instituţiile
 acestea – iată, cununia civilă sau cununia religioasă, care e foarte 
importantă! – ni se par mai importante decât noi înșine: trăim cu 
impresia că ne-ar afecta libertatea noastră.
Nu
 ar trebui să ne afecteze. Noi suntem la fel de liberi, 
responsabilitatea însă este mai mare, contextul în care ne așezăm este 
altul. Dar suntem – sau ar trebui să fim! – la fel de liberi. La fel de 
liber eu, la fel de liber celălalt. Prin urmare, ar trebui să 
funcţioneze nu numai simțământul propriei libertăți, ci mai ales 
respectul pentru libertatea celuilalt. Este aici și o chestiune de 
educaţie.
Au fost epoci în care 
respectul dintre soţi era foarte crescut, îi respectai libertatea, îi 
respectai intimitatea celuilalt, și multe altele. Acum lumea a decăzut 
foarte mult din acest punct de vedere. Despre o educaţie elementară 
vorbesc, care se vede în multe alte domenii ale vieții. Prin urmare, 
această raportare impersonală la celălalt, ca la un obiect, în temeiul 
oficializării căsătoriei, introduce erodarea, inerţia aceasta negativă, 
rutina. Este psihologia drepturilor individuale, care în mod greșit se 
aplică nu doar la lucruri, ci și la oameni. Un lucru care ţi se dă e al 
tău în virtutea de „drept”, cum ar veni.
– El crede că are dreptul, dar celălalt nu are dreptul! Numai el are dreptul asupra celuilalt.
–
 Da. Or, discursul Sfântului Apostol Pavel în acest punct este absolut 
extraordinar. El exclude întru totul ideea de „drept” în relațiile 
dintre soți, și propune ideea dăruirii totale către celălalt. Bărbatului
 îi spune că nu el e stăpân pe trupul său, ci femeia – iar femeii îi 
spune că nu ea e stăpână pe trupul ei, ci bărbatul cf. 1 Corinteni 7:4. 
Acest lucru schimbă absolut datele problemei. Dar, cum spuneam la 
început, dacă noi nu ne aplecăm cu conștiinţa de sine asupra lucrurilor 
elementare, nu ne vom apleca cu atât mai puţin asupra acestor lucruri 
care ni se par la un moment dat o exigență prea mare, din păcate. Și 
lucrurile, iată, se degradează. Ce să mai vorbim de formele decadente, 
de violenţă… Nu mai vorbim de acestea, nu le mai luăm în calcul. Luăm în
 calcul acest duh al obligativităţii care ucide.
„Soluţia e înlăuntrul tău”
Dar
 să vorbim despre soluţii, pentru că asta e foarte important – căci, 
iată, noi, ca preoţi, trebuie să dăm soluţii. Vine cineva și-ți 
relatează situaţia din familie, și eu îi spun: „Când celălalt vine spre 
tine, și îţi cere, și îţi revendică, și iar îţi revendică – există (așa a
 dat Dumnezeu!) soluţia înlăuntrul tău”. Acesta e marele dar al firii 
umane: că nu suntem dependenți de soluţia din afară, de soluţia din 
celălalt, ci avem soluţia înlăuntrul nostru. Când celălalt vine spre 
tine, șansa cea mare e la tine. Să-l anticipezi, să-i dăruiești tu ceea 
ce el vine să ia de la tine în termeni de obligaţie, și asta înainte de a
 se mișca el spre tine. Să anticipezi! Asta e cheia fantastică a 
căsniciei. Să anticipezi și tu ca bărbat, și tu ca femeie, și atunci ai 
anihilat pornirea aceea în termenii de care vorbeam, ai rutinei. Dar 
asta înseamnă să fii foarte treaz, să fii foarte viu, să-l cunoști pe 
celălalt, să fii foarte interesat, să vrei foarte mult acest lucru – 
altfel nu poţi anticipa. Anticiparea!
Îl
 cucerești pe celălalt dându-i ceea ce el gândea, aștepta, își pregătea 
să obţină folosind instrumentele „dreptului”, dându-i în dar înainte de a
 face el pasul spre tine pentru a revendica. Asta este o foarte mare 
știinţă, și presupune o foarte mare trezvie, luciditate, conștiinţă de 
sine…
– Presupune și a înţelege, 
în general, ce înseamnă femeia și ce așteptări are femeia, ce înseamnă 
bărbatul și ce așteptări are bărbatul. Dar și, în particular, presupune 
să-l simţi pe celălalt – și eu cred că nu poţi să-l simţi pe celălalt 
dacă nu-l iubești cu adevărat și nu te pui în locul lui permanent. Să 
simţi că sunt niște mișcări în sufletul celuilalt și să vii în 
întâmpinarea lui, să-l odihnești…
–
 Absolut. Dar ca să simţi lucrurile astea, trebuie să ai organul 
simţirii foarte exersat, foarte dezvoltat, ceea ce nu prea se întâmplă, 
din păcate.
– Ce credeți că ar trebui să știe tinerii înainte de căsătorie și află după?
–
 Păi, este și ceea ce se întâmplă cu călugărul care se duce la 
mănăstire, care așteaptă ceva și găsește cu totul altceva. Cel mai 
important lucru este faptul că trebuie să se pregătească și nu se 
pregătesc. Eu le spun celor care mai întârzie cu măritișul: „Măi, nu 
ești încă pregătită?… Te-ai pregătit?”. Oamenii nu se pregătesc pentru 
căsnicie, nu mai vorbim că pregătirea asta începe foarte de timpuriu, 
cum își face apariţia firea bărbătească sau femeiască în cineva, când 
încep să se dezvolte cele bărbătești și cele femeiești – de atunci ar 
trebui să înceapă grija pentru pregătire. Dacă nu se întâmplă această 
grijă, se întâmplă foarte multe alte lucruri.
Mai
 concret, la băieţi le-aș cere să fie extrem de atenţi cu gestionarea 
impulsului sexual înainte de căsătorie. Extrem de atenţi! Dacă l-au 
scăpat din frâu, fie în orice direcţie perversă – a onaniei sau a 
pornografiei (ele se însoţesc, probabil), sau a relaţiilor sexuale – 
dacă au scăpat din frâu acest capitol, e greu de presupus că mai pot să 
recupereze normalitatea în relația cu soția. Ăsta-i punctul meu de 
vedere. Iar fata, sigur, pe lângă virginitatea trupească, ar trebui 
să-și păstreze foarte atentă și o anumită virginitate sufletească. Și 
cel mai mult și mai mult, să se păstreze cu picioarele pe pământ, să 
fugă cât poate de ispita reveriilor, de ispita ieșirii din realitate.
„Luptă-te!”
–
 Spuneaţi că bărbatul trebuie să nu cadă în lucrurile acestea trupești, 
căci i-ar fi foarte greu să întemeieze apoi o familie. Totuși, foarte 
mulţi cad – ce facem cu ei? Cum se poate omul vindeca?
–
 După ce cade omul, șansa lui este să recunoască faptul că a căzut, și 
că a făcut o experienţă care-l costă. Acesta e un pas pozitiv. Deci să 
știe că de aici provin foarte multe disfuncţii, și să nu dea vina pe 
nevastă! Să știe că dacă el se însoţește cu o femeie având o astfel de 
moștenire negativă, cu o ostoire a trupului prin practica onaniei de ani
 de zile, de exemplu, să nu se aștepte să meargă roz lucrurile în 
familie, pentru că există și o perversiune a firii – firea e făcută să 
funcţioneze într-o anume direcţie, și prin această perversiune este 
întoarsă: spre sine! Și atunci, cine a făcut onanie câţiva ani de zile, 
atunci când își ia nevastă, face onanie cu nevasta! Nu intră într-o 
relaţie cu celălalt. Și femeia nu suportă să fie obiectul bărbatului. 
Spunem lucrurile dure, pentru că se întâmplă, și se ocolește subiectul 
acesta. Și, mai mult, revistele de specialitate laudă practica onaniei. 
Or, după părerea mea, aceasta este una dintre cele mai dăunătoare 
practici, care pervertesc firea. Și firea, făcută să se împlinească la 
întâlnire cu cealaltă, se împlinește în sine. Autosatisfacerea pe orice 
plan este sinucigașă. Pe orice plan – și mental, și trupesc, și de orice
 natură.
Sigur, până la un moment dat
 sunt responsabili părinţii, trebuie să dea o educaţie anume. Dacă 
copilul descoperă de la 10 ani siteurile pornografice, e aproape 
pierdut. E greu de crezut că mai poate să-l ţină cineva. De la un moment
 dat însă, când dânsul conștientizează, trebuie să înceapă lucrul cu 
sine. A fi om e lucru mare! Trebuie o bătălie – cum spune Pavel: „Încă 
nu m-am luptat până la sânge cu păcatele mele” cf. Evrei 12:4 – trebuie o
 bătălie pe viaţă și pe moarte dacă vrei să beneficiezi la parametrii 
maximi de darul firii tale. Altfel, pe urmă ne plângem că nu 
funcţionează asta, nu funcţionează cealaltă, femeia nu se simte bine 
lângă tine, pleacă, te lasă… Asta este, îţi asumi, ești responsabil.
De
 ce spovedim omul la 7 ani? Pentru că de atunci deja începe să fie 
responsabil faţă de ceea ce face, și tot ceea ce adaugă la statura sa va
 fi pricină pentru o vieţuire în parametrii calitativi buni sau pentru o
 vieţuire în parametrii calitativi negativi – și trebuie să înveţe 
lucrul acesta. Tot dă vina pe toată lumea… El este însă principalul 
responsabil! Și eu le spun la tinerii care vin și se spovedesc: „Măi, 
fii atent! Nu te mai poate nimeni stăpâni, nu te mai poate nimeni 
controla, nici tata, nici mama, nici școala – tu ești responsabil. Vrei 
să te bucuri de o viaţă frumoasă, împlinită, la parametrii firii pe care
 ne-a dat-o Dumnezeu? Ai grijă de asta! Nu te lăsa biruit de asta! 
Luptă-te!” „E greu, Părinte…” „Luptă-te!”. Mai ales bărbaţii, băieţii: 
„Luptă-te!”. Bărbatul își dobândește bărbăţia și luptând. Altfel…
Dar
 omul se tot amăgește că responsabilităţile sunt în altă parte – nu! 
Responsabilitatea e pe capul fiecăruia dintre noi, și în ceea ce 
privește calitatea vieţii personale, și în ceea ce privește calitatea 
vieţii de familie și, în ultimă instanţă, răspunsul la Judecata din urmă
 pentru toate. Asta este: pe umerii noștri. Ne bucurăm că trăim, este un
 mare foarte dar, este o foarte mare oportunitate – dar pe măsură este 
și responsabilitatea.
„Copilul este un foarte mare dar”
– Cum trebuie să se pregătească familia de venirea unui copil?
–
 Trebuie să-l primească, întâi de toate. Trebuie să-l primească când îl 
dă Dumnezeu. Foarte important! Să nu se planifice prea mult, măcar 
primul copil să nu-l planifice. Sigur, ar fi bine să nu-i planifice nici
 pe ceilalţi, dar mai ales primul copil să nu-l planifice: când îl dă 
Dumnezeu! Pentru că este o foarte mare rânduială aici, primul, „cel 
întâi-născut”, cum se spune, „este al lui Dumnezeu” cf. Ieșirea 34:19. 
Poate oricine să constate lucrul acesta. Eu unul am făcut-o: familiile 
care rămân la un singur copil, într-un fel sau altul, îl „pierd”. Doamne
 ferește de situații tragice, am întâlnit! Mulţi dintre copiii singuri 
la părinți se călugăresc, și părinţii rămân foarte frustraţi pe tema 
asta. Cu alţii se întâmplă și alte drame, pentru că e aici o rânduială a
 lui Dumnezeu.
Și pe urmă, sigur, cel
 mai important este să se pregătească sufletește pentru venirea celei 
de-a treia persoane. Nu e proprietatea lor, nu e bunul lor cu care să 
facă ce vor, nu este obiectul în care să-și refuleze toate neîmplinirile
 lor. Asta e o foarte mare problemă. Aţi văzut, copilul de mic știe să 
lupte pentru sine, bătălia lui este să fie luat în seamă ca persoană, să
 vorbești cu el ca atare, să nu îl manipulezi. Copilul este un foarte 
mare dar, ajută foarte mult și cuplul, pentru că se iese din acea 
tensiune în doi spre un al treilea, care este și expresia unirii celor 
doi, căci se unesc amândoi părinţii în pruncul născut. E un foarte mare 
dar. Din păcate, naștem prea puţin acum. E și contextul foarte 
complicat. Mamele merg la serviciu…
Toţi
 se mândresc cu un singur copil, alţii se mândresc cu doi copii, chiar 
se cred înţelepţi. Eu cred că nu sunt înţelepţi. Măcar de la trei în 
sus, trei copii, patru copii, pentru că e și un echilibru între copii 
Avem și o datorie faţă de continuarea spiţei, să zic așa, pentru că noi 
am primit în dar existenţa, și suntem chemaţi să naștem la rândul 
nostru. Sunt lucruri mult mai adânci decât ne putem închipui noi, dar 
toate se rânduiesc dacă omul își conștientizează locul, poziţia lui în 
lume și vocaţia lui – și înspre Dumnezeu, și înspre oameni, și înspre 
lumea întreagă.
– Care sunt greșelile cele mai mari pe care le fac părinţii în educarea copiilor?
–
 Una, pe care eu o socotesc a fi cea mai mare, este tocmai operarea cu o
 măsură pe care copiii văd că nu o împlinesc părinţii înșiși. Părinții 
vin cu un discurs teoretic, și în temeiul autorităţii lor părintești îi 
cheamă pe copii la o măsură a deplinătăţii pe care ei înșiși nu o 
împlinesc. Și copiii aceia, până la un timp, rezistă, se supun, dar când
 au prilejul să scape de autoritatea părinţilor, evadează, fug pur și 
simplu.
De aceea, eu cred că o 
pedagogie mai relaxată un pic, mai smerită, este mai potrivită. Copiii 
să vadă la părinţi că-și asumă autocritic ei înșiși neputinţele. Sigur, 
copilul se demobilizează și dacă-l vede pe părinte că nu e prea 
autoritativ, dar, după părerea mea, o problemă foarte mare este 
presiunea autorităţii părinţilor. E ușor să spui ce trebuie, e foarte 
ușor să spui ce trebuie, dar dacă copilul vede la tine că tu nu faci 
minimul din ceea ce trebuie, se face o scindare în el, în mintea lui: 
„Păi, mie tata îmi cere să nu fac asta, dar el face toate relele: el 
fumează, el bea, el nu-i atent, el cutare, cutare…”. Asta provoacă 
foarte mare dezechilibru.
„Eu şi acuma mă închin cum se închina tata…” 
– Cum să creștem un copil în Biserică nu doar formal, adică nu doar aducându-l Duminica la biserică ca să se împărtășească?
–
 Eu spun cum am fost eu dus la biserică – care mi se pare cea mai 
firească așezare. Eu știam că mama și tata se duc la biserică. Duminică 
de Duminică îi vedeam pregătindu-se, închinându-se, spălându-se, 
primenindu-se și mergând la biserică. Noi, ăștia micii, nu ne duceam 
Duminică de Duminică – bine, era și perioada comunistă -, la sărbătorile
 mai mari mergeam. Bunica mea ne spunea: „Măi, măcar unul din casă să 
meargă la biserică!”.
În mare, 
exemplul, modelul de evlavie, de așezare, să fie într-un firesc, să nu 
fie forţat. Și atunci copilul se așază foarte firesc după modelul 
părinţilor. Cum calcă părintele la biserică, așa va călca și el. Cum se 
pregătesc părinţii să meargă la biserică, așa va merge și el. Cum se 
închină părinţii și ce atmosferă e între ei, așa va urma și el. Eu și 
acuma mă închin cum se închina tata înainte de culcare. Dacă nu fac 
lucrul acesta, simt că mă rup de ceva vital. Și era foarte simplu. Își 
făcea cruci nesfârșite în faţa patului, așa îl știu pe tata – Dumnezeu 
să-l odihnească, împreună și pe mama…
–
 Cred că aici e o distincţie pe care ar trebui să o facem: de multe ori 
părintele doar face pe modelul, dă lecţii, și copilul îl surprinde că dă
 lecţii. Problema este nu atât să faci ca să te vadă copilul, ci să faci
 ca să te vadă Dumnezeu.
– 
Absolut! Copilul este cel mai fin barometru al firescului. Nu-l poţi 
amăgi. Copilul te prinde primul că faci lucrurile să fii văzut, că le 
faci fals. De aceea spuneam că eu am fost martorul lucrurilor făcute 
într-un firesc care este echivalent cu respiraţia. Așa cum respiră omul,
 așa să se ducă și în faţa lui Dumnezeu, atât de firesc.
Nu
 excesul de învăţături mi se pare necesar, nici excesul de explicaţii. 
Iată alt aspect – sigur, asta intră într-o discuţie mai largă – mi se 
pare că părinţii de acum, sub o presiune a unui model, transmit foarte 
multe informaţii copilului. Și asta se transformă într-o presiune 
absolut dăunătoare. Copiii sunt chemaţi să devină prea responsabili 
pentru prea multe lucruri peste puterea lor, și reacţionează refuzând.
Eu
 așa i-am lăsat: să se facă rugăciunea în casă, și ăla micu’ să fie 
lăsat să vină el singur – și vine! Să nu fie presat. Dar să se facă 
rugăciune! Să nu se facă numai ca să vadă copilul. Să fie rugăciune. Că,
 dacă e rugăciune, e Duhul lui Dumnezeu acolo, Care atrage. Primul care e
 atras e copilul, el e cel mai sensibil la cele dumnezeiești.
„Asta este calea cea mai avansată de a se îmbunătăţi duhovniceşte”
–
 Mai este o problemă pe care am sesizat-o: sunt mame care Duminică de 
Duminică vin cu copilul la biserică să-l împărtășească și, pentru că au 
un copil, doi, nu apucă să stea nici mult la slujbă, nici să se 
liniștească. Și mă întreb: oare folosul pe care îl avea copilul n-ar fi 
mai mare dacă mama s-ar hrăni și ea duhovnicește, în măsura în care 
poate, și uneori i-ar lăsa pe copii acasă, cu bunicii sau cu tatăl, ca 
să se întărească și ea?
– E un 
sacrificiu al mamei. E foarte important cu ce motivaţie, cu ce gând, cu 
ce așezare face lucrul acesta mama. Iată, există riscul și aici al unei 
rutine: „Să împărtășesc copilul, să împărtășesc copilul – cel mai 
important lucru!”. Trebuie să știi de ce îl împărtășești. Trebuie să 
știi să-ţi asumi jertfa asta. Dacă femeia își asumă jertfa creșterii de 
copii, asta este calea cea mai avansată de a se îmbunătăţi duhovnicește –
 dacă-și crește cu jertfelnicie copilul. Căci jertfa și chinul sunt 
calea cea mai avansată de îmbunătățire a omului. Dacă însă refuză acest 
lucru și o face ca pe o povară, atunci nu culege roadele.
După
 cum, sigur, e foarte binevenit darul din partea soţului să mai preia un
 pic, să se mai elibereze și mama un timp, două, la o slujbă, la o 
Liturghie, să mai respire și ea din când în când. Dar mama, de obicei, 
se atașează creșterii copilului, și are disponibilitate, jertfelnicie 
fantastică – pentru că, iată, s-ar putea să fie mai trează în biserică 
chinuită de copil, decât stând fără copil, când ar putea să o fure 
gândurile.
În cele din urmă, dacă 
este să tragem o linie, responsabilitatea primară, primordială, 
fundamentală a reușitei familiei este bărbatul – pentru că el are 
vocaţia de cap. Deci cine conduce, acela e responsabil.
Eu
 cred în acest lucru foarte mult și, ca să încheiem tot cu prima 
întrebare, dacă există o criză a familiei, e și o criză a bărbăţiei, a 
bărbatului, evident. Iar dacă este un reviriment al familiei, acela, 
evident, se datorează recuperării de către bărbat a vocaţiei sale și a 
lucrării sale specifice.
Material realizat de Virgiliu Gheorghe,
Revista Familia Ortodoxă, numărul 59 (Decembrie 2013)
  Sursa articol: http://ortodox.md/articole/barbatul-trebuie-sa-fie-barbat-si-femeia-foarte-femeie/ 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu